Dit moet je weten over vegan bakken

2
84
Vegan bakken
afbeelding van VegNews

Vegan bakken wordt steeds populairder. Je merkt het overal: populaire bakblogs bieden vegan recepten aan, in restaurants worden er vegan maaltijden geserveerd, in koffietentjes kun je vegan gebak bestellen en in de supermarkten vind je schappen vol met vegan, vega en glutenvrije producten. Dat vegan eten steeds populairder wordt hebben we te danken aan de millennial.

Deze nieuwe generatie leeft veel bewuster. Dit heeft enorme impact op de bestaande (fast)food industrie. De millennials (Generatie Y) zijn een demografische generatie. Simpel gezegd zijn behoren mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 tot deze generatie.”

Wat is het verschil tussen een veganist en iemand die veganistisch eet?

Iemand die vegan is (een veganist) eet en gebruikt geen dieren, dierlijke producten of producten die op dieren zijn getest. Als veganist eet je dus geen vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Veganisten gebruiken ook geen kleding en verzorgingsproducten met dierlijke bestanddelen. Een veganist zal dus geen leren riem of wollen jas dragen, dat een veganist geen bont draagt lijkt me logisch.

Iemand die vegan eet is niet per definitie een veganist

Als je vegan eet omdat je ervan overtuigd bent dat een plantaardig dieet beter is voor je gezondheid ben je geen veganist. Je volgt alleen een veganistisch dieet.

Wat kun je eten als je een plantaardig dieet volgt of vegan eet?

Maak je niet druk, als je een veganistisch dieet volgt kun je net zo gevarieerd eten als wanneer je normaal eet. Ook vegan bakken is geen enkel probleem. Gelukkig is pure chocolade veganistisch. Let wel goed op, sommige pure chocolade bevat melk. Ook bestaat er veganistische melkchocolade en witte chocolade.

Een hartige taart bakken is geen probleem, er zijn genoeg alternatieven en substituten voor vlees en vis. Als je begint met een veganistisch dieet lijkt het misschien of je in een zwart gat valt, maar je leert snel nieuwe vegan producten kennen.

Dit kun je in ieder geval eten:

  • Alle soorten groenten en fruit
  • Amandelmelk, havermelk, rijstmelk
  • Vleesvervangers
  • Tofu, tempeh
  • Noten en pinda’s
  • Zaden, pitten en bonen

Mensen die beginnen met een vegan dieet denken vaak dat ze te weinig eiwitten binnen krijgen. Dit is absoluut niet waar, het is bijna onmogelijk om te weinig eiwitten binnen te krijgen. Wel is het waar dat veganisten over het algemeen minder eiwitten binnen krijgen dan vleeseters. Mensen die vlees eten krijgen daarentegen vaak te veel eiwitten binnen. Voor veganisten is het extra belangrijk om gevarieerd te eten.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here